maandag 9 mei 2011

Sydney


We hadden er een paar dagen voor uitgetrokken om vanaf camping Lane Cove River Tourist Park Sydney te verkennen. Uiteindelijk is het maar een halve dag geworden. In de vorige blog vertelde ik over de stevige griep waardoor ik vanaf donderdag was geveld. Die bleek flinke bijverschijnselen te hebben. Op tal van plekken in mijn mond (tong, gehemelte, tandvlees) kreeg ik kleine en grote zweren. Vanaf vrijdag breidden die zich steeds verder uit. In combinatie met koorts en spierpijn maakte dat dat ik me nogal beroerd voelde. Die dag zijn we thuisgebleven en bracht ik de dag liggend op een bank of hangend in een stoel door.


Zaterdag was het niets beter. Ineke is toen op zoek gegaan naar een dokter in de buurt. Daar zijn we met een taxi heengegaan. Volgens dokter David Pick is er sprake van een infectie met het herpes 1 virus (dat o.a. de koortslip veroorzaakt) dat vrijwel elk mens bij zich draagt, maar dat soms actief kan worden, bijvoorbeeld bij verminderde weerstand. Een aantal zweren was volgens de dokter nog verder ontstoken door een bacteriële infectie. We kregen antibiotica mee, pijnstillers en een drankje om de mond te spoelen en te verdoven.

Daarmee zijn we sindsdien in de weer. Het is een pijnlijke aangelegenheid. Normaal eten is onmogelijk. Ik doe het vooral met vla, yoghurt, soep en appelmoes. Het is nu maandagavond. De koorts is weg, maar door de griep ben ik wel tamelijk slap geworden. En mijn mond is nog een puinhoop. Maar volgens de dokter kon dat ook wel tien dagen duren.

Zaterdag zijn we ook op de camping gebleven, maar (mede vanwege de weersverwachting voor maandag) besloten we zondag aan het eind van de ochtend toch maar te proberen wat van Sydney te zien. En dat is eigenlijk prima gelukt. Ik voelde me gaandeweg beter en we zijn blij dat we het gedaan hebben. Vanaf de camping zijn we naar het station gewandeld en vandaar met de trein naar de city gereden. Daar zijn we naar de kade gelopen vanwaar veerboten vertrekken naar tientallen plaatsen aan de grote baai waaraan Sydney ligt. Vanaf de boot heb je een prachtig uitzicht op de stad: de skyline, de Sydney Harbour Bridge en de beroemde Opera met zijn daken als zeilen. Wij namen de veerboot naar Manly. Daar aangekomen loop je een paar honderd meter en je bent op een van de beroemdste stranden van Sydney.






Daarna weer terug met de boot. Je ziet dan direct hoe de dalende zon weer een heel andere kleur aan alles geeft.




Terug aan de wal liepen we langs allerlei artiesten die bezig waren hun kunsten te vertonen. En daarna langs het Operagebouw. Van dichtbij kun je goed zien dat alle ‘zeildaken’ uit tienduizenden kleine tegeltjes bestaan. Daarna hebben we door The Rocks geslenterd, de oudste wijk van Sydney met nog diverse gebouwen uit de achttiende eeuw. Fish and chips vormden onze avondmaaltijd.







Daarna weer met de boot. Nu een die als een boemel (maar dan een razendsnelle, want de veerboten varen met hoge snelheid) op tal van plekken in de haven aanlegt om daarna weer naar het vertrekpunt aan de Circulair Quay terug te keren. Het was inmiddels donker en met alle verlichting in de stad was dat een prachtig gezicht. Daarna met de trein terug naar de camping waar we even na achten arriveerden: moe, maar voldaan.

Vandaag zijn we naar Pacific Palms (boven Newcastle) gereden, waar we alleen op een prachtige grote camping staan. Vlak aan zee en aan een meer, jammer genoeg is het zo koud en regenachtig dat we er niet van kunnen genieten. Hebben we in plaats daarvan maar even geslapen.

Het weer: vrijdag, zaterdag en zondag zonnig met temperaturen eerst rond 14 graden, later rond 21 graden. Maandag bewolkt, en op dit moment regen.

Het avondeten: sla ik maar even over. Ik kan weinig eten en voor Ineke is er dan niet veel aardigheid aan om voor zichzelf een maaltijd klaar te maken.

En verder
… kostte het uitstapje naar Sydney ons wat vervoer betreft maar € 2,50 per persoon. Normaliter kost een dagpas waarmee je onbeperkt van alle treinen, bussen en veerboten gebruik kunt maken, €20 p.p. Maar Ineke schoot op het station een Australisch echtpaar aan en die stelden vervolgens voor om voor ons een dagkaart voor gepensioneerden te kopen (gebruikten ze zelf ook) die maar € 2,50 p.p. kost. Super!

2 opmerkingen:

  1. Ad beterschap, Ineke weer gauw smakelijk eten.
    Enne... gepensioneerd zijn is leuk als het uitkomt? hartelijke groet, Wieb en Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hopelijk ben je gauw weer genezen Ad. Ik heb al last met één koortsblaasje op mijn lip. Laat staan als je mond er vol mee zit. Ik ben nu even niet jaloers op jou. Goed dat jullie toch maar door gaan. Een beetje afleiding kan al eens helpen. Niet teveel zoenen hè? Ineke zit niet te wachten op zo'n krentesik.
    groetjesSonja en Wim

    BeantwoordenVerwijderen