dinsdag 19 april 2011

Melbourne

Het is woensdag 20 april, even na 10 uur in de ochtend, terwijl het bij jullie nog midden in de nacht is. Vanaf nu is het tijdsverschil met Nederland negen uur. We zijn in Melbourne. Gisteravond om 21 uur landde ons vliegtuig uit Hongkong hier. Op dit moment zitten we in het Holiday Inn Hotel bij het vliegveld.
We moesten gistermorgen voor ons doen vroeg om: ontbijten om 7 uur en daarna naar het vliegveld. Daar maakten we ons laatste Hongkong dollars op aan een mega cappucino. Om 10 uur vertrokken we met vlucht CX 163 na in de wifi-area bij de gate eerst nog met de Ipad een paar Nederlandse kranten opgehaald te hebben; dat gaat met ND en RD overigens vele malen sneller dan met Trouw en De Volkskrant. We vlogen dit keer met een halflege Airbus met sowieso aanzienlijk meer zitruimte dan in de Boeing naar Hongkong. Het was een ontspannen vlucht van negen uur met op tijd een hapje en een drankje. Hoewel het overdag was, gingen na de brunch toch de lichten uit: iedereen werd geacht te slapen of een film te kijken. Omdat het eerste ons niet lukte, deden we het tweede: The great escape (Ad) en The next three days (Ineke). Beneden ons wisselden grote stukken zee af met eilanden (Indonesië) en op het laatst alleen maar land (Australië). We vlogen opnieuw met de tijd mee en hadden daarom een korte dag: we misten vanwege het tijdsverschil tussen Hongkong en Melbourne drie uur.

Vóór de landing en op het vliegveld kregen we tal van waarschuwingen om op straffe van hoge boetes geen voedsel Australië binnen te brengen. Men is er bang dat op die manier besmettelijke ziekten voor mens, plant of dier het land binnenkomen. Bij de douane werd een speurhond langs onze bagage geleid waarvan we al vóór ons vertrek hadden gelezen dat hij er salami en kaas zo uithaalt. Die hadden we deze keer (Anke en Anne weten wat we bedoelen) dan ook thuis gelaten.

Om 21 uur landden we in Melbourne en om 22.30 waren we in het hotel. We hebben inmiddels ontbeten en gaan straks de camper ophalen.

En verder
…. hadden we gisteravond binnen een uur twee uitnodigingen en tips te pakken: een van een mevrouw die voor ons in het vliegtuig zat en met haar man een boerderij buiten Melbourne heeft. We kunnen er gratis kamperen. En in de shuttlebus van het vliegveld naar het hotel ontmoetten we een verdrietige mevrouw uit Canberra (800 km van Melbourne) die met het verkeerde paspoort op reis was gegaan, daar pas op het vliegveld achter kwam en nu op haar eigen paspoort moest wachten. Ze tipte ons een gratis camping in Ganning, tussen Melbourne en Sydney. Ook hier hulpvaardigheid en gastvrijheid alom.

1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

2. Toch een Ipad! Leuk hoor! Wij genieten ook iedere zaterdag van ons krantje. Welkom in Australie!

Liefs,
    De Bergjes

3. Nou, 't wil niet vlotten vandaag. Nog eens dan. Leuk om te lezen dat jullie al Down Under zijn. 'k Dacht vanmorgen: 'er zal nu wel iets op hun Blog staan, bleek ik al drie dagen achter te lopen. Leuk om te lezen van de Marriage Course daar. Dat wordt straks net zoiets als de Pizza Hut en de KFC, die kom je ook over de hele wereld tegen. De hartelijke groeten van Wieb en Annet