woensdag 27 april 2011

Great Ocean Road

De Paasvakantie (hier extra lang vanwege de jaarlijkse ANZAC-day – onze 4 mei – op 25 april) is voorbij. De meeste Australiërs zijn weer aan het werk of naar school. Het is rustig geworden op de wegen, campings en parkeerplaatsen.

Gisteren zijn we vertrokken uit Mount Eccles National Park bij Macarthur en naar Port Fairy en vervolgens naar Warrnambool gereden. Daar zijn we aan de rit over de Great Ocean Road

begonnen: een weg van zo’n 250 kilometer langs de Australische Zuidkust tot aan Torquay en volgens de gidsen een van de mooiste kustwegen ter wereld. De weg is van 1918-1932 aangelegd door uit de Eerste Wereldoorlog teruggekeerde Australische soldaten: als werkgelegenheidsproject en als eerbetoon aan de in die oorlog omgekomen soldaten. Het is inderdaad een schitterende route, waarbij je regelmatig de rotsachtige kust en de branding ziet. Je kunt op diverse punten parkeren om naar een uitkijkpunt te lopen. Overal staan beschrijvingen over de voortdurende veranderingen in de kustlijn, doordat het kalksteen van de rotsen door de golven die er tegenaan beuken, erodeert en afbreekt. Sommige hebben markante namen zoals (hieronder) het scheermes.

Het meest bekende natuurverschijnsel hier aan de kust zijn de Twelve Apostles: losse stukken rots in zee die vroeger aan het land hebben vastgezeten, maar door de werking van weer, wind en golven daarvan zijn losgeraakt. Overigens zijn het nu nog maar elf apostelen: de twaalfde is in 2005 met enorm geraas in zee gestort. Je ziet overigens de apostelen nooit allemaal tegelijk. Dan kan alleen vanuit de helikopter die hier 'Twelve Apostle flights' aanbiedt.

Zowel gisteren als vandaag hebben we een stuk van de Great Ocean Road gereden: gisteren tot aan Port Campbell, vandaag tot Kennet River. We staan elke dag rond 8 uur op, gaan om 10 uur op ons gemak weg en onderbreken de rit regelmatig om koffie te zetten, te lunchen of te stoppen bij een uitkijkpunt of een strandje. Rond 16 uur zijn we dan op de volgende camping.

Het avondeten: dinsdag spiesjes met in soja gemarineerde kip, noodles, paprika en courgette; woensdag kaasmacaroni, hamburgers met uien en tomaat. En bijna elke dag gebruiken we de camping kitchen om vlees op te braden.
Het weer: dinsdag zon, 19 graden; woensdag zon 23 graden.

En verder
…. zijn we nog niet in het gebied waar begin dit jaar de enorme overstromingen over een enorme oppervlakte waren, Sonja. Dat was in Queensland en daar hopen we in de laatste weken van onze reis te komen.
… schenen vanmorgen de zonnestralen de camper in en kon Ineke met de achterdeuren open zich in bed door de zon laten verwarmen.

… zagen we op de camping waar we nu staan, in Kennet River, voor het eerste papegaai-achtige vogels die letterlijk uit je hand eten. Echte dieren- en vogelvrienden als we zijn, vinden we dat geweldig ….

… staan we op deze camping zo dicht bij het strand dat we de branding horen donderen.

1. Marthijn is hevig jaloers op die groene vogels die uit je hand eten! Hij is, in tegenstelling tot jullie, wel een echte dierenvriend en zou dat helemaal geweldig hebben gevonden ;-) Bij de dode koalabeertjes had hij tranen in zijn ogen...

Zo te zien genieten jullie heerlijk van alles, houden zo.
    Nog twee nachtjes slapen en wij gaan naar Zwitserland, ook mooi!

Liefs van ons uit Zeewolde

2. Vandaag hebben we levende koalabeertjes gezien! Morgen in ons weblog voor Marthijn!

3. Hi mates, willen jullie stoppen met die foto's. Wij krijgen weer helemaal heimwee ;-). Erg leuk om jullie blog te lezen hoor!