vrijdag 3 juni 2011

Snorkelen

We hebben een paar dagen in een streek zonder internetbereik gezeten. Daarom volgen er vandaag een paar blogs achter elkaar.

Maandag zijn we van Archers Creek naar Mareeba gereden, dwars door de schitterende Atherton Tablelands.


We volgen o.a. het Waterfallcircuit met achtereenvolgens de Millaa Millaa Falls, Zillie Falls en Ellinjaa Falls.


Mareeba is de plaats waar we een camping opzoeken.

Dinsdag rijden we van Mareeba naar Port Douglas. Onderweg bezoeken we Coffee World, waar we van alles over koffie te weten komen. Voor 21 dollar kunnen we een rondleiding krijgen en daarbij allerlei soorten koffie en likeur proeven. Maar dat vinden we te duur en voor likeur is het om 11 uur in de ochtend nog wel erg vroeg. Een Café Latte en een Flat White in het restaurant van Coffee World is genoeg. Later op de route komen we langs een immense vijgenboom die zich als een parasiet op een andere boom heeft genesteld en vervolgens die andere boom compleet heeft gewurgd.


In Port Douglas maken we afspraken voor een tour naar het Great Barrier Reef de volgende dag.

Op de Big4-camping in Glengarry maken we (voor de zoveelste keer) gebruik van een camping kitchen, net als tal van Australische kampeerders. Het is zo een prima plek of tips over gerechten, bereidingswijzen en mooie plekken uit te wisselen. Ineke gaat onvervaard met iedereen in gesprek. Een enkele keer leidt dat tot een misverstand. We hadden ananas met champignons gegeten, maar in plaats van pineapple with mushrooms zeiden we (samen dus): ananas with champions. En wij snapten niet, waarom de Australische mevrouw wat verbaasd reageerde …

Woensdag varen we om 10 uur weg uit de haven van Port Douglas met de megagrote catamaran van Quicksilver die plaatsw biedt aan meer dan 400 passagiers. Maar vandaag is het rustig: we zijn maar met 120. In anderhalf uur varen we de ruim 70 km naar het Agincourt Reef, onderdeel van het Great Barrier Reef. Daar leggen we aan bij een grote ponton met kleedhokjes, douches, duikplatform, snorkelplatform etc. Ik ga snorkelen en Ineke maakt foto’s. Een lycrapak wordt aanbevolen als bescherming tegen giftige kwallen. Ik heb nog nooit gesnorkeld en het is dus wel even oefenen: zorgen dat er geen water in mijn duikbril komt (lastig door mijn snor), door mijn mond en niet door mijn neus ademen en goed zwemmen met de flippers aan mijn voeten. Dat laatste gaat me niet goed af en daarom gebruik ik op een gegeven moment een kurken noodle om op te drtijven: heerlijk ontspannen. Het is een prachtig gezicht: het koraal onder me en grote en kleine vissen in de mooiste kleuren die tussen mijn benen door zwemmen. Na een uurtje vind ik het welletjes. Bovendien staat het buffet met ‘seafruit’ klaar.


Na de lunch gaan we met anderen in een soort mini-onderzeër nog dieper het water in en dus nog meer naar het koraalrif toe dan bij het snorkelen. Helaas raakt op dat moment de batterij van mijn camera leeg … 


Rond 15 uur vertrekken we weer van het rif en om 16.30 uur zijn we terug in Port Douglas: een ervaring rijker.

En verder
… feliciteren we kleinzoon Daniël met zijn twaalfde verjaardag; all the best, Daan, en: God bless you!
… zijn we voor diverse producten op grootverpakking overgeschakeld.


… staat de kilometerteller inmiddels boven de 6000.

2 opmerkingen:

  1. bedankt opa en oma grappig opa in en duikpak hahah hopelijk zie ik jullie weer snel en nog en goeie reis


    gr. Daniel

    BeantwoordenVerwijderen